Zoeken
  • Lennert Bille

Zorg dat je altijd meer klanten in je pipeline zitten hebt dan je tijd hebt om ze te bezoeken

Bijgewerkt: 18 sep 2019


Het belang van goed accountmanagement wordt heel vaak vergeten. De nieuwste generatie ondernemers die opgegroeid zijn in een wegwerpmaatschappij vinden het niet meer dan logisch dat we altijd maar méér en méér budget en inspanningen steken in het vinden van nieuwe klanten, terwijl een heel groot potentieel vergeten wordt.





Wanneer het scherm van onze smartphone kapot is, dan vinden we het normaal dat we een nieuwe kopen in plaats van het scherm te laten maken. Brood dat een dag oud is? Snel even naar de bakker voor een nieuw. Dat kleedje heb ik vorig jaar al aangehad voor een feestje. Dat kan ik nu toch geen tweede keer dragen. We vergeten meer en meer het belang van de zaken die we hebben.


De maatschappij dringt ons op om kwistig om te gaan met alles. En wat je in je privé leven weggooit die nog bruikbaar is, daar wil ik me niet mee bemoeien. Maar als coach sta ik er wel graag bij stil dat we onze “bestaande klantenportefeuille”, de zogenaamde lauwe leads ook met het badwater weggieten.


Vaak bellen we potentiële klanten die een informatie-aanvraag stuurden of een offerte vroegen 1 keer op, we geven wat uitleg en als ze zelf niet intekenen op ons voorstel of interesse tonen gaan we over naar de volgende.


Wist je dat onderzoek aantoont dat tot 70% van je omzet gehaald wordt van bestaande klanten of klanten die in jouw database zitten? Waarom zou je dus honderden euro’s investeren in nieuwe marketingkanalen om nieuwe klanten aan te trekken, wanneer je makkelijk en dikwijls kosteloos nog omzet uit een vergeten put kunt halen, door eenvoudigweg deze klanten te heractiveren.


Alles begint bij een goed accountmanagement. En als je ervoor zorgt dat je altijd meer klanten in je pipeline zitten hebt om te contacteren dan je tijd hebt om ze te bezoeken zal je succesvol worden en je onderneming alleen maar groeien. Klanten opvolgen begint met een goed CRM systeem waar je alles nauw bijhoudt van wat je met de klant aan telefoon of face to face besproken hebt. Als je al die klanten die in het verleden bij jou gekocht hebben, of een aanvraag gedaan hebben gedaan terug warm maakt, boost je uw business zonder dat je er geld moet tegenaan smijten. Dubbele winst dus, want je haalt meer uit je klantenbestand én je moet niet investeren in nieuwe klanten.

0 keer bekeken

LBMC-Coaching, Peperdam 27, 9120 Vrasene

Tel. +32 477 60 48 86